Geen goede toegankelijkheid
Onlangs vertelde één van onze klanten ons dat er een onveilige verkeerssituatie ontstaat bij het gebruikmaken van deze parkeerplaats. Hij gebruikt een rolstoelbus met een laadklep aan de achterzijde. Doordat het parkeerbord direct achter de parkeerhaven is geplaatst, kan hij onmogelijk de laadklep laten zakken, als hij achteruit inparkeert. Parkeert hij de bus met de neus naar de stoep, dan moet hij de laadklap laten zakken op de doorgaande weg.
Rondom de parkeerplaats liggen trottoirbanden, wat het lastig maakt om op de stoep te komen. Enkele meters naar rechts is een plek waar geen hoge stoeprand is, voor de ingang van kinderdagverblijf Prokino. Hiervoor moet hij de afstand wel over de doorgaande weg afleggen.
Harderwijk, de meest toegankelijke gemeente van Nederland?
De gemeente Harderwijk staat in de halve finale in de verkiezing tot meest toegankelijke gemeente.
Wethouder Geert Jan van Noort zegt hierover:
“Harderwijk wil een gastvrije en toegankelijke gemeente zijn voor iedereen. Stemmen op de gemeente Harderwijk als meest toegankelijke gemeente, betekent een aanmoediging om onvermoeibaar door te gaan met het zoeken en vinden van verbeteringen in een zo breed mogelijke zin. ‘Harderwijk zijn we samen’ is geen loze kreet maar een serieuze opdracht.”
Meedenken in oplossingen
We mailden met de gemeente Harderwijk om de situatie uit te leggen. We stelden ook mogelijke oplossingen voor om de toegankelijkheid te verbeteren:
Het bord verplaatsen;
De parkeerplek aanduiden met een blauw geverfd parkeervak en het bord verwijderen;
De stoeprand direct links van de parkeerhaven verlagen, waardoor de afstand over de weg verkleind wordt.
De gemeente belde ons de volgende dag al terug. Helaas bleken de eerste twee oplossingen niet mogelijk. Volgens de regels is het plaatsen van een bord namelijk verplicht. Ze beloofden wel dat ze de derde oplossing gingen bekijken.
Geen woorden maar daden
Nog een dag later werden we teruggebeld. Diezelfde ochtend was de stoeprand direct naast de parkeerplek verlaagd. Binnen de mogelijkheden heeft de gemeente echt zijn best gedaan om de situatie praktisch op te lossen. En ook nog eens binnen drie dagen! Een compliment voor de gemeente Harderwijk en voor onze klant die dit probleem aan ons meldde!
Namens alle gebruikers van de parkeerplek: bedankt!